De helft al gepasseerd.. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Ylse Vries - WaarBenJij.nu De helft al gepasseerd.. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Ylse Vries - WaarBenJij.nu

De helft al gepasseerd..

Door: Ylse

Blijf op de hoogte en volg Ylse

12 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hee hallo lieve allemaal,

Hier ben ik weer met een verhaaltje uit Afrika.

Op stage hebben we nu besloten 3 dagen naar House of Happiness te gaan en 1 dag naar New Rest. In die ene dag willen we proberen een dak voor de office voor elkaar te krijgen. Bij New Rest is een tijd geleden door 2 studenten een mooie gebouw gebouwd dat gebruikt moest worden als kantoor, alleen er zit nog geen dak op. Nu gaan Roelien, Willem en ik proberen het voor elkaar te krijgen er een dak op te krijgen. We hadden een offerte aangevraagd bij een bouwmarkt in de stad maar dat viel overdreven duur uit waar we aardig van schrokken dus zijn op zoek gegaan naar een andere oplossing. Vandaag zijn we met MZ (een man van school) naar Bathurst gereden, dat is een plaatsen op 15 km afstand van Port Alfred. Hier zijn we bij een bedrijf geweest dat balken maakt. We hebben hier een brief achter gelaten waar we de situatie uitleggen en in vragen of ze misschien met korting of gratis de balken voor het dak kunnen geven. Als dit lukt week MZ een man uit de township die een dak kan maken. Het is dus allemaal nog even afwachten maar we komen in de goede richting.

Stage bij House of Happiness gaat zeer goed, geen klachten en stomme dingen, heb het er echt naar mijn zin. Wat ook super leuk is om te zien is dat de oude mensen ons ook heel erg beginnen te waarderen. Ze worden steeds opener en enthousiaster.

Afgelopen weekend ben ik ziek geworden, dit keer ook echt heel erg ziek. Geen idee wat het was, waarschijnlijk iets met het eten of in het water + de hitte van de zon. Een combinatie van alles. Ik heb 3 dagen op bed gelegen en na een aantal vreselijke dingen ben ik gelukkig weer back to life.

Inmiddels zijn we terug op Croyden, op ons oude vertrouwde stekkie, afscheid genomen van Jildou en Femmigje die alweer terug in Nederland zijn en zelfs alweer nieuwe house mates.
Het afscheid van Jildou en Femmigje, en heel veel andere studenten die deze week naar huis zijn gegaan, was heel raar. Het gaf ons allemaal een heel leeg gevoel, even omschakelen en verder gaan. Want de nieuwe lichting Grand Tour studenten in Nederland zijn ook allemaal al aangekomen, en het zijn er heel veel. Dus het is op school echt voor iedereen weer wennen.

Vandaag (12/2/13) zijn we met de ouderen van House of Happiness naar Kenton on Sea geweest. De mensen gaan eigenlijk nooit weg dus wij hadden bedacht dat we wel een uitje konden organiseren, naar het strand! En ze hebben zo genoten (wij ook natuurlijk). Vanmorgen was het weer eigenlijk helemaal niet zo mooi, bewolkt en niet echt warm maar rond 10 uur klaarde het helemaal op en we hebben de hele dag strak blauwe lucht gehad. We hebben zoveel leuke en dankbare reacties gekregen van de ouderen. Wat een top top top dag!! Ik zal proberen een aantal foto´s up te loaden op waarbenjij.nu

En time flies, want het is echt waar. Ik ben al over de helft van mijn tijd hier in Zuid Afrika. De laatste 9 weken hebben we nog leuke weekendjes op het programma staan. We willen nog naar East Londen, Port Elizabeth en een dag Grahamstown. Wat ook ontzettend leuk is dat ik nog een weekend naar Johannesburg ga om daar familie op te zoeken. Ik heb daar zo veel zin in, niet alleen om die mensen na een lange tijd weer te zien maar ook om dat gedeelte van Zuid Afrika te bekijken.

Het weer is hier nog steeds mooi en warm, op en top zomer dus zweten en bruin worden haha!

Tot snel,
Dikke tut Ylse

• 12 Februari 2013 - 19:22

Jetty :

Hoi Ylse,
    Wat een geweldige ervaring zo'n stage in Zuid Afrika. Ben benieuwd hoe deze groep vrouwen ontstaat. Is het een dagopvang of verzorgingshuis waar je de mensen vermaakt. Misschien heb je het al eens genoemd in je verslagen. Sorry, daarvoor. Maar geweldig wat je voor deze mensen kunt betekenen. Wens je nog een hele fijne tijd toe in house of happiness en op je reizen.

• 12 Februari 2013 - 21:30

Aunt Yankee:

Hey leave Ylse.
    Gelokkich bist wer better, jeetje wat in ellende at je sa siik binne!!
    Wat hast wer mooie foto,s makke,kinst sjen dat de minsken genietsje....PRACHTIG
    Dus alwer oan it ôftellen en dan nimst it mooie waar mei no.......
    Hée meisie genietsje der noch mar fan en doch rustig oan ...hahaha ...chile toch???

Hiele dikke knuffel fan my!!!

• 12 Februari 2013 - 21:54

Marten En Tineke:

we hebben net een documentaire over afrika gezien. ondanks de stroomstoring heel indrukwekkend, al kan het natuurlijk niet tippen aan wat jij daar ziet . 9 weken klinkt best nog een heel lange periode, maar als het leuk blijft vliegt de tijd voorbij natuurlijk. behalve voor mem denk ik......

• 13 Februari 2013 - 10:35

Wieke:

Wat een mooi verslag, geweldig dat de mensen daar het zo waarderen wat julie doen.
    Succes verder met het dak en nog een hele mooie tijd daar.

Lief T. Wieke

• 15 Februari 2013 - 16:11

Catharina:

Hoi Ylse
    Super wat jullie allemaal doen. Op Skype zag ik dat je lekker bruin bent. Je kan het je hier niet voorstellen, koud en triest weer hier. Wij zijn superbleek,hahaha. Lytse neger.
    De weekendjes worden vast heel leuk. Heel veel plezier bij je familie.
    Wij gaan maandag naar Garmisch Spartenkirchen (ff kijken of we ook kunnen schans springen).
    220 km pistes, dus dat moet wel goed komen. En voor mij wat leuke wandelpaden en veel boeken.
    Heel veel plezier nog met z'n allen en voor mij mogen de 9 weken nu wel wat sneller gaan.
    Liefs, Catharina

• 19 Februari 2013 - 20:53

Folkert:

Ylse... zusje.

Fijn om te lezen dat alles weer goed met je gaat! wat maak je veel leuke dingen mee. Het kost vast veel energie om al die mensen te helpen en dan ook nog eens zo lekker te leven. Nu maar hopen dat je niet weer ziek wordt ;-). Dat is ook beter voor de rust in hous happiness rotstergaast. Want als het met jou goed gaat, kunnen wij hier in ons koude kikkerlanden ook rustig gaan slapen!
    En wat zag ik mooie foto's van je mega sprong uit het fleantûg,, WOW!! Voor jou ongetwijfeld een dag met een dubbel gevoel, maar met jou lach en positivity komt dat ook wel goed.. En dat voelen de mensen bij house of happiness daar vast ook!

Nou ik ga dit weekend maar weer eens extra onder de zonneB, anders ben je straks veel te bruin vergeleken met mij!

Ylse geniet er van, erg leuk om je verhaal te lezen! Je bent nog maar op de helft, dus je kunt nog dubbel genieten!! En hoe meer je geniet hoe sneller de tijd gaat!
    tot snel!

F

• 23 Februari 2013 - 15:11

Jeroenski:

Zo, ik heb net al je foto's ff bekeken. Wat ziet het er allemaal super gaaf uit Ylse!!! Als mensen hier niet jaloers van worden weet ik het ook niet. Ik ben het nu in ieder geval wel! Veel plezier en succes nog met de laatste paar weken!

Liefs Jeroen