Eerste week Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Ylse Vries - WaarBenJij.nu Eerste week Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Ylse Vries - WaarBenJij.nu

Eerste week Zuid Afrika

Door: Ylse

Blijf op de hoogte en volg Ylse

18 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo iedereen,

Inmiddels zit ik alweer een week in Zuid Afrika, het is echt heel snel gegaan door alles wat we gedaan hebben en ook door de gezelligheid hier.

Deze eerste week was voor ons een introductie week voor onze stage.
Maandag hebben we de eerste introductie lessen gehad over de projecten, de stage, de veiligheid en we hebben een les Xhosa gehad. Dit is de taal die ze hier spreken waar geen touw aan vast te knopen is. In deze les hebben we vreselijk gelachen om het uitspreken van de woorden, het is zo moeilijk omdat er ook allemaal vreemde klanken en geluiden als klikken met de tong enzo tussen zitten. Maandag middag hebben we een PA (Port Alfred) tocht gedaan en hebben ze ons van alles in PA laten zien. We hebben in de shoppingmal Rosehille een simkaart gekregen en heb ik een goedkoop telefoontje gekocht. Het stomme is alleen dat die van mij niet werkt, terwijl ik er alweer mee heen ben geweest. Zodra het werkt kunnen jullie mijn Zuid Afrikaanse nummer krijgen!
Elke avond zitten we eigenlijk op de 3rd floor (Het balkon bij Willem, Judith, Jildou en Femmigje) We drinken daar en praten en vooral veel lachen en gezellig.

Dinsdag zijn we voor het eerst de townships in geweest, erg spannend en ook erg indrukwekkend. Het verschil tussen arm en rijk is echt heel erg groot hier. De middenklasse is klein dus of je bent rijk of je bent arm. Ook zijn we in de township naar de traditional healer geweest (voor ons bekend als een medicijnen man). Voordat die man klaar was moesten we erg lang op hem wachten. Er werd uitgelegd dat je door wachten veel respect toont. Geduld is hier een hele schone zaak. Middageten hebben we op Stenden gedaan en het was traditional food. En ja, ik heb inderdaad kippevoeten gegeten en ook een echt kippenhoofd. Zag er vreselijk uit maar de smaak was zeker goed te doen haha, ik vond het wel stoer van mezelf. 'S middags zijn we bij een aantal projecten langs geweest in de townships.

Woensdag hebben we 's ochtends een lecture over de history van ZA gehad, wat ik persoonlijk erg interessant vond. Wat hier nog steeds heel erg speelt is de appartheid. Door de jaren heen is het wel al veel minder geworden vergeleken bij vroeger maar elke dag kom je het in kleine dingen nog steeds tegen. Ook hebben we onze 2e les Xhosa gehad, waarbij we weer ongelofelijk gelachen hebben om de uitspraken van ons allemaal het is zo moeilijk dat het in 5 maanden niet te leren is. We komen niet verder dan 10 woordjes ben ik bang haha.
Woensdagavond hebben we onze eerste Mid Module Braai gehad. Dit doen ze elk module op de helft. Alle studenten komen hier en er wordt dan gebbqt met z'n allen. Ook de bar is dan open dus het is super gezellig dan. Na de braai hebben we ook nog een stukje van het nederlandselftal gekeken in Links, een kroeg dichtbij de Campus.

Donderdag waren we (gelukkig) 's ochtends vrij van school en konden we dus lekker even uitslapen. Die dag hebben we onze projecten voor stage uitgekozen. Samen met Willem en Roelien ga ik maandag en dinsdag naar House of Happiness, een dagopvang voor oude mensen waar we activiteiten mee gaan doen en op woensdag en donderdag gaan met z'n 3en naar New Rest Creche. Dit is een opvang voor kleine kinderen waar we ook activiteiten gaan doen. Door de 2 verschillende plekken en daardoor veel afwisseling ligt er veel uitdaging om iets te bereiken. Ook kunnen we daarnaast nog aan projecten meehelpen zoals een middagprogramma opzetten voor een speciaal onderwijs school of een aantal kinderen uit de township zwemles geven.

Vrijdag hebben we een aantal uren meegelopen op de stage, we zijn naar New Rest geweest. Het aller lastigste is het communiceren, ik spreek hun taal niet en zij spreken mijn taal niet daar loop je gelijk tegenaan. Ook zitten de kinderen heel veel aan je. knuffelen, handen vastpakken, aankijken enzovoort. Ook hier moesten we erg aan wennen en even omschakelen omdat die kinderen natuurlijk niet heel erg schoon zijn. Wel zie ik uitdaging in het project maar het is nog heel erg wennen.
'S avonds zijn we met z'n allen op stap geweest naar Slots, een kroeg/club aan het strand. Hier hebben we een hele gezellige avond gehad en natuurlijk ook veel gelachen. De afterparty op de 3rd floor was zoals altijd ook weer erg gezellig, haha.

Zaterdag hebben we eerst lekker uitgeslapen, even een duik in het zwembad genomen en naar campus gegaan voor lunch. Het eten hier is echt heel erg goed, we eten 2x warm eten maar het is echt heel erg lekker dus verhongeren zullen we hier niet. Zaterdagmiddag hebben we Boer Zoekt Vrouw terug gekeken op de laptop en daarna klaargemaakt voor Mr. and Miss. Stenden 2012. Er waren een aantal studenten geselecteerd en die moesten in verschillende ronden over de catwalk zichzelf presenteren. Het leuke was dat de dresscode voor die avond netjes was, dus iedereen zag er echt heel mooi uit en zelf de kantine was helemaal versiert en mooi gemaakt. We waren 8 uur ofzo weer thuis en zijn naar de 3rd floor gegaan voor een drankjen. We zaten er nog met Roelien, Jildou, Femmigje, Judith en ik en net toen we op bed zouden zagen we een salamander/hagedis van wel 7cm groot die door huis liep. Zoals je wel kunt raden werd dat beest helemaal panisch van ons en wij panisch van dat beest. Daardoor rende hij de slaapkamer van Jildou en Femmigje in en begonnen we nog harder te gillen en te lachen tegelijk. Uiteindelijk hebben we hem wel naar buiten gekregen gelukkig. Haha wat was dat een hilarisch tavereel

Nu is het zondag en gaan we lekker chillen met z'n allen.

Tot snel
Liefs Ylse

• 18 November 2012 - 10:24

Catharina:

Haha Ylse, wat een heerlijk verhaal om lezen op deze donkere zondag.... We kinne op dizze manier geweldig mei dy mei geniete fan dyn belevenissen.
    In dikke knuffel foar dy.....en wa wit komt de boat fan Sint echt langs, haha!
    Leafs, mem

• 18 November 2012 - 10:51

Aunt Yankee:

Hey leave Ylse.

Wat hast al in protte beleeft....super mooi om te lêzen......en foaral dat beest in e kaemer......
    seach it al foar my.....Genietsje derfan en in hiele dikke tút fan my xxxxx

• 18 November 2012 - 11:36

Bia:

He Oels,

Dit klinkt allemaal erg leuk en indrukwekkend!!Als ik het zo lees heb je het best naar je zin,en ga je het wel 5mnd volhouden. ..super hoor! Stoer wijf!!Veel plezeir!!Kus Bianca
    c

• 18 November 2012 - 12:40

Marten En Tineke:

leuk om te lezen ylse! in zuid - afrika zijn we niet geweest, dat is heel apart om te lezen. heel dapper van je om een kiipehoofd te eten. brrrrrr, zelfs marten lokt het niet en die lust heel graag vlees.
    je beschrijft zelf al de belangrijkste wereldtaal: lichaamstaal. daar ga je het juist bij ouderen en kinderen zeker mee redden! heb je toch wat te knuffelen......

• 18 November 2012 - 23:16

Monique:

Heeerlijk om de heletijd het woordje 'haha' te lezen!
    dan heb je het daar dus erg naar je zin,
    dat is fijn om te horen / lezen yls !

lekker chilleeen & succes met je projecten!

we skypen snel weer! dikketutties

• 19 November 2012 - 00:03

Wieke:

Topperrrr.... Je hebt t naar je zin zo te lezen! lekker genieten meid, zet m op.
    kusje xxx

• 19 November 2012 - 16:05

R & A:

Ha die Ylse,

Wat leuk jong om via dij wat fan dat lân te leren.
    En alfêst tige lokwinske mei dyn jierdei hjer en dat it mar in mooie dei wurde mei, mei veeeeeeeeeeele drankjes op de 3e ferdjipping.

Leafs en in big hug,

WRAMS

Ps.......dizze sukkel hie't ek al ûnder it earste ferhaal setten.

• 20 November 2012 - 00:05

Hester & Frank:

Hey Ylse,

Wat leuk om je belevenissen te volgen!
    Geniet van alles om je heen, en maak een mooi feestje van je verjaardag!
    En die kippenpoten...brrrr, misschien met een beetje mosterddille er over?

Groetjes Frank & Hester

• 22 November 2012 - 09:31

Rolanda:

Hahaha mooi verhaal von die hagedis, die sost jir fut net wer tsjin komme! De verhalen hjerre goed, en it ieten valt dus nog maai sa te leazen, haha gelukkig! Heel oas don ik hie verwacht! Succes maai dyn stage en projecten, geniet der fan!

Dikke tut Rolo!