Time is flying when you're having fun - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Ylse Vries - WaarBenJij.nu Time is flying when you're having fun - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Ylse Vries - WaarBenJij.nu

Time is flying when you're having fun

Door: Ylse

Blijf op de hoogte en volg Ylse

26 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal,
Ik zal jullie even op de hoogte brengen van afgelopen week, een week die omgevlogen is.
De stage is nu officieel begonnen. Maandag zijn we voor het eerst naar House of Happiness geweest en we gingen gelijk op huisbezoeken, iets wat meestal later in de stage pas gebeurd.
Roelien en ik zijn met een vrouw mee geweest en we hebben ongeveer 5 huizen bezocht. Willem heeft met een andere vrouw een andere route gelopen. Tot nu toe kon ik nog niet echt spreken van een cultuurshock maar afgelopen maandag was echt een heftige/indrukwekkende dag. De vrouw met wie we mee liepen vertelde de verhalen achter alle mensen en het is allemaal leed en overlijden en zielig. Ook als je voor het eerst in zo’n huisje komt in de sloppenwijken, dan krijg je pas door wat het echt in houdt. Door de township heen rijden geeft al een indruk maar echt in een huisje komen geeft pas een echte indruk. Maandag heeft echt veel indruk op mij gemaakt.

Dinsdag ochtend zijn we gewoon naar stage geweest en had ik niet echt een verjaardag gevoel, want jaja, it was my birthday! Toen we thuis kwamen (ondertussen ook al boodschappen gedaan voor de avond) begon het verjaardag gevoel toch wel te komen. We gingen bezig met het voorbereiden van de braai die we ’s avonds gehouden hebben.
Mijn housemates kwamen heel lief met een cupcackje binnen met 5 kaarsjes erop om mij Happy Birthday te wensen, ook ging de skype aan natuurlijk en heb ik met veel mensen even kort geskyped. En het leuke was, er zijn zelfs mensen bij mem op de koffie geweest om toch een beetje mijn verjaardag te vieren, hoe lief is dat?! ’s Avonds hebben we hier lekker met zijn allen gebraaid, wat natuurlijk erg lekker was. Ik moet toegeven dat het wel heel erg raar voelt, jarig zijn terwijl het smoorheet is buiten, maarja, weer een ervaring rijker!

Woensdag en donderdag zijn we naar New Rest geweest waar het al meer begint te wennen en we onze draai steeds meer vinden. We doen leuke spelletjes met de kinderen en we zien daar wel uitdaging liggen. Woensdag hadden we met de manager afgesproken om donderdag even met haar te praten over wat de bedoeling is en wat zij van ons verwacht. Dus wij donderdag vol verwachting naar stage toe, is die vrouw helemaal niet komen opdagen… Dit is typisch Afrikaans; niet aan afspraken houden. Hier ben ik nog lang niet aan gewend, want dat is niks voor ons Nederlanders.

Vrijdag hebben we lekker gedobberd in het zwembad en niks gedaan, alleen maar genoten van de zon. Ook erg fijn, wantja we moesten ons goed voorbereiden voor zaterdag. Want we zijn naar ADDO Elephant park geweest, wat suuuuuper gaaf was.
Zaterdag zijn we super vroeg vertrokken, 6 uur richting Port Elizabeth want daar is het park. We hebben 6 uren ongeveer rond gereden in dat park en we hebben zoveel mooie beesten gezien.
o.a. Zebra’s, soort herten/paarden, soort vosjes, buffels, leeuwen, pumba’s (zwijnen ofzo) ennnn… OLIFANTEN.
We hebben een groep van ongeveer 80 olifanten gezien en dat is super bijzonder want zo’n grote groep zie je heel zelden maar samen. De olifanten stonden op maar 20/30 meter afstand van de auto, en we hadden de deur open gedaan dus we stonden oog in oog. Het was zo’n waanzinnig bijzonder moment wat ik mijn hele leven niet weer ga vergeten, zo mooi!
Zaterdagavond waren we allemaal helemaal gesloopt van de dag dus we lagen lekker vroeg op bed en zondag waren we er weer.
Zondag was een echte zondag, een rustdag. Aan het eind van de middag zijn we naar de cocktail bar gegaan en daarna uit eten, heerlijk.

Vandaag is de stageweek alweer begonnen. We zullen zien wat deze week ons brengt.

Oant de oare keer,
Dikke tut fan Ylse.

• 26 November 2012 - 17:12

Monique:

Super gaaaf yls ! de foto's ware ook prachig!
    and ofcourse Time is flying when you're having fun!
    dat is mooi om te horen!

dikketuttie

• 26 November 2012 - 17:20

Ilse:

heee lieve yls, de foto's zijn inderdaad echt super mooi, echt te gek dat je dat hebt gezien!
    en super fijn om te horen dat je het naar je zin hebt, geniet ervan meid, en we moeten binnenkort
    maar even skypen!

dikke tut & liefs.

• 26 November 2012 - 18:37

Aunt Yankee:

Hey leave Ylse.
    Bedankt voor het mooie verslag..... wat indrukwekkens allemaal......en OLIFANTEN... grote beesten zeker (hahaha)
    Maar ook veel leed en pijn hoor ik....hoop dat je er goed mee omgaat..... er maar veel over praten met z,n allen.
    Wij(tante Jelly en Ben) zijn naar Ameland geweest en ook een heel mooi weekeind gehad, mooi weer gehad en mist en een echte storm...ook indrukwekkend!!!
    Hadden een uur vertraging.
    Hou je taai en we skypen weer.

Oant in oare kear
    Dikke tút

• 26 November 2012 - 18:37

Aunt Yankee:

Hey leave Ylse.
    Hadden een uur vertraging.
    Hou je taai en we skypen weer.

Oant in oare kear
    Dikke tút

• 26 November 2012 - 20:45

Catharina:

Wat wer in heerlik ferhaal Ylse....ik ha dizze en de vorige blog efkes utprinte foar pake en beppe. Dan kinne se ek mei geniete fan dyn ferhalen.
    Mar kinst do hjir op waarbenjij.nu ek foto's sette??
    Dat soe wol hiel leuk weze, net iederien hat FB!
    Leave skat......bliuw genieten..dan dogge wy dat wer via dy!
    Dikke tut xxxxxxx mem

• 27 November 2012 - 14:13

Renate:

Ben echt trots op je dat je dit doet!! En door al mijn eigen reisdrukte heb ik je nog niet gefeliciteerd. Bij deze!!! Xxx

• 27 November 2012 - 14:13

Renate:

• 30 November 2012 - 13:22

Jeroenski:

Hey Ylse,

wat gaaf om te lezen hoe mooi je het daar hebt. Naast je verhalen blijkt dat ook uit de foto's! Wat een super ervaring. Gaaf!!!!

x Jeroen