Een super vakantie! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Ylse Vries - WaarBenJij.nu Een super vakantie! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Ylse Vries - WaarBenJij.nu

Een super vakantie!

Door: Ylse

Blijf op de hoogte en volg Ylse

05 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hee hallo lieve allemaal,

Hier ben ik weer, net terug van mijn bijna 3 weekse vakantie in Zuid-Afrika, en wat hebben we het gaaf gehad.

18 december zijn we met z'n zessen vertrokken (Roelien, Femke, Anna, Jildou, Femmigje en ik). Onze eerste stop was Port Elizabeth.
We zijn de vakantie heerlijk begonnen op het strand en op het terras aan zee, met een prachtig uitzicht. Het eerste backpacker hostel was erg gezellig.
De hele vakantie hebben we in Dorms geslapen, dit zijn backpacker kamers voor 6 of 10 personen. Wij hadden geluk dat wij steeds met 6 waren en dus niet vaak met vreemde mensen op een kamer hebben gelegen want die kans is er als je in een dorm slaapt.
We hebben 3 weken lang gereisd met de Bazbus. Deze bus moet je van te voren boeken en dan kan je opstappen en uitstappen wanneer en waar je wilt, echt ideaal!!
De volgende dag zijn we doorgegaan naar Jeffreys bay, hier zijn we 2 nachten geweest en hebben we heerlijk geshopt in de vele winkels. Ondertussen was het al 30 graden, dus eeeecht zomer in Afrika.
We sliepen in Jeffreys bay in het Hardrock hostel, wat ook erg hardrock achtig was. haha allemaal ACDC en nog veel erger. De andere dag hebben we lekker op het strand gelegen, heerlijk gevoel, echt vakantie. ´s avonds zijn we lekker uit eten geweest en heb ik nog even met de familie gebeld om op 20 december toch een beetje thuis te zijn, blijft een rare dag. Na het eten zijn we in een super vette club beland waar het helaas rustig was. Maar desondanks hebben wij ons smakelijk vermaakt.

Alweer 21 december en alweer verder naar een andere plek en een ander hostel. Plettenburg bay. Na 3 uren in de Bazbus te hebben gezeten, wat smoooooor heet was kwamen we aan bij het volgende hostel, amakaya. Hier konden we niet samen op 1 kamer. Dus zijn we gesplitst en bij andere mensen in een dorm gekomen, we hebben die nacht dus niet heel goed geslapen maar wel weer een ervaring rijker.
Aangekomen in het hostel zijn we op de valreep nog naar een safaripark gegaan en wat echt geweldig was. We zijn in een echt safariauto door een park gegaan en hebben heel veel beesten gezien van maar 5 meter afstand. Neushoorn, nijlpaarden, buffels, krokodillen, giraffen, zebra's, leeuwen en nog veel meer. Wat super super super gaaf!!
De volgende dag hebben we in Plettenburg een bootje gehuurd voor 6 personen en zijn daar de rivier op geweest. Het was een hele mooie rivier tussen de bergen met hele kleine schattige strandjes waar je alleen met een bootje kon komen. We hebben de hele dag genoten en veel lol gehad. We hadden zelf drankjes en eten meegenomen op het bootje en de hele dag in bikini gezeten omdat het zulk prachtig weer was.

De volgende dag, 23 december, zijn we naar het volgende hostel gegaan wat in Oudtshoorn was. We zijn met de Bazbus naar George gebracht waarna we verder zijn gegaan met een shuttlebus naar Oudtshoorn. Iedereen had ons al gewaarschuwd dat het meestal in Oudtshoorn 10 graden warmer was dan aan de kust, en dit klopte. 42 graden toen we de shuttlebus uitstapten, ongelofelijk wat een hitte. En dat zou het het hele weekend blijven dus we konden ons maar voorbereiden. ´s avonds hebben we gegeten in het hostel en we aten struisvogel!! Haha, maar het is aan te raden want het is echt lekker. Toen we de volgende dag wakker werden bleek het gelukkig minder warm te zijn dan 40 graden. We zijn toen naar de Cango Caves gegaan, dit was een soort druipsteengrot waar we in zijn geweest. Het was erg mooi om te zien maar na een half uur begonnen we ons te vervelen omdat het continu hetzelfde was en zijn we als de 6 dwergen (we misten sneeuwwitje) door de grot gegaan. Erg dom maar veel lol haha.
Na de grotten zijn we naar een Ostrich Farm geweest, waar ik op een Ostrich (struisvogel) heb gereden!!! Haha, wat een grappige beesten zijn dat en enger dan verwacht maar ik heb het gedaan, kan ik dat maar weer van mijn lijst afstrepen haha. Op de terug weg begon het opeens heel hard te regenen en dat heeft het de rest van de dag gedaan. Toen we boodschappen in de supermarkt deden vonden we het zo raar dat het heel druk was, later kwamen we er pas achter dat het natuurlijk bijna kerst was, en wij hadden dat niet eens door haha...

1e kerstdag gingen we weer verder naar een ander hostel, naar George, wat erg luxe was. Eindelijk weer even internet en hele goede bedden (de enigste keer in 3 weken niet in een stapelbed). ´s avonds zijn we heeeeerlijk uit eten geweest. Voor een bepaald bedrag onbeperkt eten, en dat hebben we gedaan ook. we waren BOM vol, maar het wat echt zo lekker. Een hele gezellige avond, echt een kerstavond (ook al voelde het niet als kerst voor ons omdat het zo warm was)
2e kerstdag hebben we tot aan 4 uur niks gedaan, we hebben heerlijk gerelaxed in het hostel. Samen met Roelien en Femke heb ik voor kerstfilms gezeten, wat ons voor het eerst een kerstgevoel gaf ook al zaten we in de kortebroek. 4 uur was de Bazbus daar en werden we ook herenigd met Willem en Judith, hun vriendin en vriend waren overgekomen uit Nederland dus vanaf toen gingen we verder reizen met 10 personen.

Onze volgende stop was Stellenbosch, een half uurtje van Cape Town af. De eerste dag daar zijn we Stellenbosch in geweest en een restaurant gevonden waar ze kroketten en appeltaart hadden (een Nederlandse eigenaar) Dus wij helemaal gek in de kop en daar heen te eten. Eindelijk weer een kroket en een patatje oorlog, hmmmmmmm wat was dat lekker!
De tweede dag in Stellenbosch hebben we een wijntour gedaan. We zijn langs 5 verschillende wijnboerderijen geweest en hebben verschillende wijnen geproefd. Jullie kunnen vast wel begrijpen dat het steeds gezelliger werd, haha. Dit was echt een super leuke en interessante dag, mijn kennis die ik bij Wijn en Spijs heb opgedaan kwam goed van pas en ik had veel wijnen goed! Een goede test en volgens mij wel geslaagd.

´s avonds zouden we naar Cape Town (Kaapstad) met de Bazbus maar die had heel erg vertraging. Hij was er 11 uur in plaats van 8 uur. Maar we zijn er gekomen. Het volgende hostel was Light house Farm waar we in een ienimieni kamer kwamen met 10 personen. Dit was wel even een shock maarja, gewoon accepteren en niet overna denken, we konden er toch niks aan veranderen.
We zijn in totaal 6 nachten in Cape Town geweest en we hebben het echt super gehad. Het hostel lag naast een treinstation en met 15 minuten in de trein was je in Cape Town centrum, ideaal.
In Cape Town hebben we op 30 december de tafelberg beklommen, en dat was zwaarder dan verwacht. Maar na 2 en een half uur van puffen, zweten, hijgen en uitputting zijn we toch boven gekomen en was het fan-tas-tisch! Wat een geweldig uitzicht hadden we daar en was hebben we genoten. Het weer was mooi dus we konden heel Kaapstad zien liggen, wauw wauw wauw! Aan het eind van de middag zijn we weer met de kabelbaan naar beneden gegaan omdat we echt geen zin meer hadden om nog naar beneden te lopen. 31 december hebben we de echte toerist uitgehangen in een bus die door de stad rijd en waar je informatie krijgt over gebouwen en plekken door middel van oordopjes. Maar in deze citytrip hebben we heel erg veel gezien en het was heel erg geslaagd. We zijn een stuk door de stad gegaan en een stuk buiten de stad. Hier zijn we onderandere de township in geweest wat helaas maar heel kort was maar wel interessant om de verschillen in de township daar en de township waar wij in werken te zien. Ook hebben we het WK stadion, hele mooie kust en het strand en nog veel meer gezien.
Met oud en nieuw zijn we naar Longstreet midden in Kaapstad geweest, en dat was een geweldige ervaring!! We waren in een club die een balkon had boven Longstreet, waar we ook stonden toen het 12 uur was. Op dat moment begonnen alle auto's te toeteren, de sirenes van politie gingen aan, mensen begonnen te schreeuwen, joelen, juigen en klappen. Het was echt zo suuuuuuuper gaaf, echt fantastisch. Hierdoor wij ook helemaal door het gekke heen en hebben we een geweldig oud en nieuw gehad. Wel raar zonder vuurwerk, maar een hele nieuwe ervaring wat ik waarschijnlijk nooit weer meemaak, super!
2 januari zijn we naar Robbeneiland geweest, het eiland waar Nelson Mandela en nog meer politieke mensen vast hebben gezeten. Het was interessant maar dat was het ook. We zijn wel blij dat we er geweest zijn want het is een 'must have been' als je in Cape Town bent.

Onze laatste stop van de vakantie was Tsitsikamma, waar we 3 januari naar toe zijn gegaan. Van Kaapstad naar Tsitsikamma is heel ver rijden. 9 uur 's ochtends weg gegaan en 's avonds 7 uur aangekomen. Ook zijn halverwege Willem en Judith met hun aanhang uitgestapt om nog een extra tussenstop te maken, we waren vanaf hier dus weer met 6 personen.
4 januari zijn we naar national park Tsitsikamma geweest, naar Stormsriver. En we hadden geen betere afsluiter van de vakantie kunnen bedenken. Een prachtige natuur is dat met een hele grote hangbrug over een snelstromende rivier en de golven die tegen over de rotsen heen vliegen alsof het poedersuiker is. Wauw het was echt een super afsluiter!
We zijn 7 uur daar opgehaald, 10 uur in Port Elizabeth aangekomen en 12 uur 's nachts waren we weer thuis in Port Alfred, waarna we gelijk op bed zijn gegaan want we waren kapot.

Ik heb echt een geweldige vakantie gehad en doordat we 3 weken continu met elkaar hebben geleefd zijn we echt vriendinnen van elkaar geworden, en geen 1 keer ruzie of iets gehad. Super bijzonder en fijn.
Bijna elke avond hebben we samen gezeten en wat gedronken en gekaart of gewoon lekker gekletst met elkaar.
We hadden ons geen betere vakantie voor kunnen stellen en we hebben super veel beleeft.
Natuurlijk ook minder leuke dingen zoals een kwijtgeraakte creditcard en contant geld, een ontstoken voet en het missen van kerst bij de familie..
Maar deze dingen gebeuren helaas en gelukkig hadden we elkaar.

Het was een super vakantie!

Nu zijn we weer terug op campus, volgende week kunnen we pas weer terug naar Croydon. Eigenlijk wel lekker even want we hebben single rooms. Even geen mensen om je heen nadat je 24 uur per dag met mensen om je heen zit, even tot jezelf komen. haha
Maandag weer stage, de echte werkelijkheid.. maar eerst nog 2 dagen nagenieten van deze geweldige vakantie!!

Tot de volgende keer,
Liefs Ylse

• 05 Januari 2013 - 16:03

Jantine En Folkert:

Wat een lang verhaal! Leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben, echt top! Snel skypen xxxx

• 05 Januari 2013 - 16:45

Catharina :

Heey lief, wat een top ervaring, heerlijk om dit alles te lezen!
    Enja...al die speciale decemberdagen die we normaal met elkaar als familie meemaken.......we misten jou ook!<3
    But...this only happens once in your lifetime !! Oar jier bist d'r wer bei!
    Maandag gaat het gewone leven weer voor jullie beginnen, geniet van je weekend.....hele dikke tut op'e snut!!

• 05 Januari 2013 - 17:22

Monique:

Super fijn om even met je te skypen yls!
    en daarna nog een uitgebreid blog lezen, ik ben weer helemaal bij!
    en dat is weer zo'n besef moment dat ik echt wel jaloers op je avonturen etc bent!
    geluksvogeltje ben je!
    lekker genieten leave, i loveyou!

• 05 Januari 2013 - 18:35

Wieke:

Ha Ylse,
    Wat een stoer verhaal, met de bazbus en dan heel veel zien en beleven, met je vriendinnen, geweldig hoor. Ik ben heel benieuwd naar je foto's en dan vooral hoe bruin je bent en hoe je eruitziet op een struisvogel hahaha.
    Bedankt nog voor je felicitatie.
    Veel liefs vanuit Rotsterhaule.

• 05 Januari 2013 - 18:44

Bia:

Hey Oels,
    Wow wat een verhaal!!Harstikke leuk!!Dus op een struisvogel whahaha ben ook benieuwd naar die foto s! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en goed kan opschieten met elkaar! Veel plezier nog,we moeten binnenkort maar weer eens ff skype!!Dikke tut van us!!

• 05 Januari 2013 - 21:06

Aunt Yankee:

Leave, leave Ylse

Wat hast in protte beleeft.... SUPER...SUPER....SUPER....
    Ik genietsje mei...
    Thnx... Dikke knuffel.....XXXX

• 06 Januari 2013 - 12:44

Mini En Herman:

Wouwww Ylse!! wat een mooi lang verhaal. en alles is goed gegaan je bent weer heel in Port Alfred aangekomen, veel mooie belevenissen die van jou zijn, wees er trots op, ga ervoor en geniet!!!!
    Veel liefs en dikke tut......

• 06 Januari 2013 - 22:12

Nienke:

Hi Ylse! Wat zul jij een heerlijke vakantie hebben gehad. Leuk om je verslag te lezen en stiekem ben ik baie jaloers op jou ;-) Geniet ervan! Liefs!

• 07 Januari 2013 - 19:41

Catharina:

Lieve Ylse
    Je ziet het rijden op een struisvogel gewoon voor je, hilarisch.
    Ontroerd hoe mooi je de vakantie beschrijft. Wat een ervaring!
    Nu weer los en je zal zien hoe snel alles nu gaat in het nieuwe jaar.
    Hoop dat je pakketje snel aankomt.
    Succes met je stage en verslagen maar weer.
    Heel veel liefs, de Stobbes

• 09 Januari 2013 - 05:10

Renate:

Klinkt echt geweldig. Wat heb jij een heerlijke vakantie gehad!
    Hoe je de cultuur beschrijft herken ik gelijk, ik heb hier namelijk ook een Zuid-Afrikaan ontmoet en voor hem maakt het echt niet uit of je nou om 4 uur of 8 uur hebt afgesproken in de sportschool, veel te laat komt hij toch wel!
    Ik kom 20 februari weer thuis. Tijd vliegt veeeeel te snel voorbij!
    Maar volgens mij red de Gaast zich best wel zonder ons ;-)
    Kusssies

• 10 Januari 2013 - 14:33

Ytie De Vries:

Wat een prachtige vakantie en zo lekker warm, zie je beppe zitten op de struis? weer een ervaring rijker!
    Deze reis vergeet je nooit weer en nu weer op je stekkie en lekker bezig zijn de tijd vliegt voorbij'daar geniet je ook weer van.Baie soentjies van Bep.